For å svare på dette må du først spørre deg selv hva smart data er. Et smart datasett genereres fra en stor mengde forbrukerdata. Det som gjør den smarte dataen så kraftig – er at du med de riktige verktøyene ender opp med et destillert sluttprodukt av verdifulle innsikt. Innsikt satt sammen i ett og samme uttrykk.
For å kunne bruke denne informasjonen må vi kunne bruke den i det samme miljøet hvor våre forretningsproblemer ligger. Nemlig i våre egne data.
De beste eksemplene på når smart data brukes smart finner vi i tilfeller hvor du har identifisert de viktigste datapunktene i egne data. Dette kan være KPIer med stor betydning for hvordan bedriften presterer eller ikke presterer. De smarte dataene kan da bidra til å strukturere og koble disse datapunktene sammen. Dette gjør det enklere å brukte verdifull data som grunnlag for strategiske beslutninger.
Smart data for mer effektiv markedsføring og bredere kundeinnsikt
Jeg liker for eksempel å bruke Mosaic™, som vi i InsightOne benytter oss av. Verktøyet hjelper oss å løse våre kunders problemer og behov rundt kundeinnsikt. I tillegg gir verktøyet mulighet for å effektivisere markedsføringen. Dette fordi all dataen du sitter på om kunden blir systematisert og koblet sammen til et meningsfullt bilde.
Mosaic ™ er et smart datasett fordi du kan bruke det til å sette dine egne kunder opp mot den norske befolkningen. Videre beskriver Mosaic kundene dine, noe som lar deg se både likheter og ulikheter mellom kundene og markedet ditt. Dette gjør at at du som markedsfører direkte kan bruke smartdataene og oppnå en effekt. Bruk av smart data som grunnlag for strategiske beslutninger er også kraftig fordi Mosaic™ er en såkalt saktegående data – den er stabil over tid, som dermed også egner seg for beslutninger som vil gjelde på lengre sikt.
– Markus Jürss, COO InsightOne
Er du interessert i å lære mer om hvordan Mosaic™ fungerer? Gi oss en lyd