Områdeanalyse og geografisk visualisering
Hva er områdeanalyse og geografisk visualisering?
For å lykkes med å kommunisere med kundene dine, må du ha en god ide om hvem de er og hvor i landet de befinner seg. Folks livsstil varierer avhengig av hvordan og hvor du bor. Den geografiske dimensjonen (geodata) gir muligheter for å analysere data på et overordnet nivå med sikte på å se potensialet i markedet eller dets kundebase innenfor et bestemt geografisk område. Dette kan for eksempel være en beslutning om etablering av en fysisk butikk eller forretningsutvikling innenfor visse kundesegmenter.
Ved å koble interne data med eksterne smartdata og visualisere dem, er det mulig å skape verdifull innsikt som kan brukes både i segmenterings- og prospekteringsarbeid.
Geodata gir mulighet for å gjennomføre en mer flerdimensjonal analyse.
Hvordan gjennomføre en områdeanalyse?
De fleste organisasjoner og bedrifter starter sine analyser og søket etter innsikt i egne data – i sine kunderegistre eller i sine transaksjonsdata. Her jobber de vanligvis med å lete etter mønstre og atferd hos sine eksisterende kunder.
Men hvordan kan vi ta denne innsikten videre inn i markedet der vi fortsatt har mange potensielle nye kunder å erobre? En ofte vellykket måte å gjøre dette på er å bruke eksterne data, som Mosaic™ på allerede kjent og til en viss grad analysert informasjon i kundebasen eller transaksjonsdatabasen. Dette gjør at vi kan sette vår kundeinnsikt i forhold til hele markedet og dermed også kunne identifisere hvor potensialet er i et geografisk område.
Hvilke forbedringer opplever organisasjoner som bruker områdeanalyse?
Organisasjoner som innser verdien av datadrevet innsikt og geodata opplever forbedringer på hovedsakelig fem områder:
- Økt effektivitet gjennom større forståelse for kundene
- Mer relevant kommunikasjon til kunder og prospekter
- Fornøyde kunder
- Lavere markedsføringskostnader
- Samlet inntjeningsforbedringer
Eksempler på spørsmål du kan få svar på i en områdeanalyse
- Hvem bor i området, hvilken livsstil og hvilken inntekt har de?
- Er barnefamilier, enslige, par eller eldre grunnlaget for området?
- Bor de i villa, utleieleilighet eller sameie?
- Hvordan ser aldersfordelingen ut?
- Hvordan ser verdier, interesser og forbruk ut?
- Har de en eller flere biler?
- Hvilket syn på reklame og hvilke medievaner har befolkningen i området?
Hva gjør en områdeanalyse vellykket?
Sette et klart formål med analysen er grunnleggende for å kunne tilegne seg innsikt om geografi.
- Evne til å strukturere og lagre innsikt
- Bruk av innsikt i driften
- Visualiser data og resultater
- Analyser resultatene og iverksett tiltak
- Følge opp