
Områdeanalyse
Hva er områdeanalyse og geografisk visualisering?
For å lykkes med å kommunisere med kundene dine, må du ha en god ide om hvem de er og hvor i landet de befinner seg. Folks livsstil varierer avhengig av hvordan og hvor de bor. Den geografiske dimensjonen (geodata) gir muligheter til å analysere data på et overordnet nivå med mål om å se potensialet i markedet eller dets kundebase innenfor et spesifikt geografisk område. En områdeanalyse vil være verdifull for eksempel i vedtak om etablering av fysiske butikker eller forretningsutvikling innenfor enkelte kundesegmenter.

Geodata gir mulighet for å gjennomføre en mer flerdimensjonal analyse
Ved å koble interne data med eksterne smartdata, MosaicTM, og visualisere dem, er det mulig å skape verdifull innsikt som kan brukes både i segmenterings- og prospekteringsarbeid. Dette gir grunnlaget for å ta de riktige strategiske beslutningene for videreutviklingen av din forretningsvirksomhet.

Kontekster hvor en områdeanalyse gir stor verdi:
- Etablering / reetablering
- Økt innsikt i nedslagsfelt
- Kundeanalyse handelsområde / kjøpesenter
- Optimalisering av adressert direkte annonsering / uadressert direkte annonsering
Hvilke forbedringer opplever organisasjoner som bruker områdeanalyse?
Organisasjoner som innser verdien av datadrevet innsikt og geodata opplever forbedringer på hovedsakelig fem områder:
- Økt effektivitet gjennom større forståelse for kundene
- Mer relevant kommunikasjon til kunder og prospekter
- Fornøyde kunder
- Lavere markedsføringskostnader
- Samlet inntjeningsforbedringer
Eksempler på spørsmål du kan få svar på i en områdeanalyse
- Hvem bor i området, hvilken livsstil og hvilken inntekt har de?
- Er barnefamilier, enslige, par eller eldre grunnlaget for området?
- Bor de i villa, utleieleilighet eller sameie?
- Hvordan ser aldersfordelingen ut?
- Hvordan ser verdier, interesser og forbruk ut?
- Har de en eller flere biler?
- Hvilket syn på reklame og hvilke medievaner har befolkningen i området?
Hva gjør en områdeanalyse vellykket?
- Et klart formål med analysen er grunnleggende for å kunne tilegne seg innsikter om geografi
- Evne til å strukturere og lagre innsikt
- Bruk av innsikt i driften
- Visualiser data og resultater
- Analyser resultatene og iverksett tiltak
- Følge opp
Hvordan gjennomføre en områdeanalyse?
De fleste organisasjoner og bedrifter starter sine analyser og søket etter innsikt i egne data – i sine kunderegistre eller i sine transaksjonsdata. Her jobber de vanligvis med å lete etter mønstre og atferd hos sine eksisterende kunder.
Men hvordan kan vi ta denne innsikten videre inn i markedet der vi fortsatt har mange potensielle nye kunder å erobre? En ofte vellykket måte å gjøre dette på er å bruke eksterne data, som Mosaic™ på allerede kjent og til en viss grad analysert informasjon i kundebasen eller transaksjonsdatabasen. Dette gjør at vi kan sette vår kundeinnsikt i forhold til hele markedet og dermed også kunne identifisere hvor potensialet er i et geografisk område.
Vil du vite mer eller trenger du hjelp med områdeanalyse og geografisk visualisering?