Det er allmenn kjent at alle våre kunder er forskjellig og er interessert i ulike produkter. Hvorfor sender vi da ut nyhetsbrev som promoterer de samme produktene til alle våre kundegrupper? Årsaken til dette er at det er vanskelig å vite nøyaktig hvilke kunder som er interessert i de ulike produktene vi har i vår produktportefølje, hva de har kjøpt tidligere og hva de vil ha bruk for i fremtiden. Resultatet av å sende ut nyhetsbrev med samme innhold til alle kundene er ofte redusert kundetilfredshet og bedriften oppleves som irrelevant og masete.

Mange bedrifter har et produkt centric fokus på sine nyhetsbrev. Dette fører til at bedriften tenker ut ifra sitt perspektiv, hva vil vi selge mer av? Men hvorfor ikke tenke, hva vil kundene våre kjøpe mer av? Ved hjelp av Mosaic kan vi identifisere hva kundene til din bedrift har kjøpt og hva de vil kjøpe i fremtiden. Dette gjøres ved å koble Mosaic opp mot bedriftens eksisterende systemer som for eksempel CRM-systemer, kundeklubb og kjøpshistorikk. Bedriften vil da få et oversiktlig bilde av de ulike målgruppene sine, hvilke produkter de har kjøpt og hva de mest sannsynlig kommer til å kjøpe i fremtiden. Dermed kan du sende ut nyhetsbrev som promoterer produkter som samsvarer med tidligere kjøp og kunden får produktinformasjon som faktisk er relevant.
Ved å bruke Mosaic til å tilpasse nyhetsbrev vil bedriften spare markedsføringsutgifter da man blir mer treffsikker i markedsføringen, i tillegg øker kundetilfredsheten da kunder får produktinformasjon de har behov for.
Om du synes nyhetsbrev er vanskelig, ta gjerne en titt på vårt webinar om hvordan Elkjøp har brukt Mosaic for å tilpasse sine nyhetsbrev til hva kundene ønsker og hvordan de gikk fra et produkt centric perspektiv til et kunde centric perspektiv på sin markedsføring.
Link til webinaret: https://vimeo.com/564538186
Videre kan det også være lurt å ta en titt på vårt innlegg om kundeinnsikt, slik at du får et helhetlig bilde av hva som skal til for å skape innhold som treffer kunden. Link til innlegget: https://www.insightone.no/kundeinnsikt/