Vi har aldri vært mer forskjellige. I løpet av de siste 30 årene har vi blitt rikere, flere og aldri hatt tilgang på et større nettverk av muligheter. Merkelig nok har alt dette bare gjort oss mer forskjellige som forbrukere.
Velstand, velferd og internett har forandret våre liv på rekordtid. Litt rart å tenke på at det kun er 25 år siden internett ble født, og at de fleste av oss trengte ytterligere 10 år før vi brukte det til annet enn epost.
Paradokset er at like muligheter bare gjør oss enda mer forskjellige. De grunnleggende driverne for at vi velger som vi gjør er komplekse, men samtidig mer forutsigbare enn vi liker å innrømme for oss selv. Ikke alle går med banken i lomma selv om det er mulig, for å si det sånn.
Myten om likhet
I et markedsføringsperspektiv står to drivere fjellstøtt som det som differensierer konsumenter; kjøpekraft og forbrukeratferd.
Det blir stadig flere av oss. Vi lever lenger. I tillegg slutter folk seg til oss fra hele verden, ”våre nye landsmenn” som Kong Olav sa i en nyttårstale. De trendene vi så tydelig som forskjeller på folk for 30 år siden, blir bare mer og mer markante nå.
For deg som markedsfører har det aldri vært viktigere å identifisere kundene, både potensielle og fremtidige. Med uendelige mengder data tilgjengelig, har smarte forbrukeranalyser fått sin renessanse. Hver eneste kunde er et individ, og Mosaic™ G5 gjør det mulig å effektivt behandle hvert eneste spor du har, nettopp individuelt!
» Mer om Mosaic™ G5
De eneste som ser ut til å bryte trenden er ungdommen, som går mot strømmen i forhold til forutsigbar typologi. Var ikke vi sånn også da, før vi slo oss til ro med livet som det ble?
Ta gjerne kontakt, så skal vi vise deg mer!