Grunerlokka
 

Netthandelen vokser ikke lenger på Grünerløkka

Ny trend i netthandelen. Netthandelsanalyse utført av InsightOne viser at helt nye befolkningsgrupper vokser raskere enn de typisk urbane på netthandel. Dette betyr at større deler av Norge endrer forbruket sitt.

« Åh så fine sko!»
«Ja, jeg kjøpte de på nett».

Kjenner du deg igjen i denne samtalen?  Det er kanskje ikke så rart, for siden 2008 til 2018 har bruken av nett for å handle varer økt med 171 %, og hele 17 % av befolkningen oppgir at de kjøper klær og sko på nett. Altså, du kjenner noen!

Men hvordan er denne utviklingen egentlig?  Netthandelen har kommet for å bli, men kommer den til å vokse ut i himmelen? 

Med analyser fra Kantar knyttet til Mosaic™ – metodikken fra InsightOne, kan bildet nyanseres, og vi ser at de urbane gruppene har vært størst på netthandel. De har gjerne et mer «innovatør-mindset», og bor i og rundt de store byene. Typiske områder er Grünerløkka, St. Haugen, Torshov og Majorstuen. Blant disse gruppene ser vi nå tendenser til en utflating i veksten, og den avtar.

Den største økningen ser vi nå i distrikts Norge. Netthandelen kom kanskje ikke først her, men  de kommer gjerne etter når de ser at ting fungerer. Presset på fysiske butikker kommer sannsynligvis nå fremover ikke til å være i de større byene, men heller i distrikts Norge.

InsightOne kan fortelle hvor presset kommer og du får et nyansert bilde av hvor utsatt ditt område er, og hvordan endringer i dine kunders netthandel påvirker salget.


 
 
 
 
se en

InsightOne Nordic AS 2025 | Cookie Policy