Segmentering og målgrupper er to begreper som ofte blir brukt når vi snakker om kundeinnsikt. Begge metodene krever klare mål, riktig tilnærming og en klar vei fremover når analyse- og innsiktsfasen er over – alt for å oppnå strategiske, taktiske eller operasjonelle mål.
Men hva er egentlig forskjellen mellom metodene?
«Et segment er en del av et totalmarked, mens en målgruppe er en gruppe som kan tenkes å kjøpe varer innenfor et segment»
Segmentering innebærer at det potensielle markedet deles opp i grupper. Grupper av individer med lignende egenskaper. Dette enten er rent demografisk, sosioøkonomisk, holdnings- eller atferdsmessig.
Målgrupper defineres basert på en kombinasjon av både interne og eksterne datakilder som demografi, livsfase og kjøpsatferd. Hensikten med å dele marked inn i målgrupper er at man da kan drive mer målrettet og treffsikker markedsføring.
Kort oppsummert:
- Segmentering deler opp markedet strategisk
- Definerte målgrupper brukes i det målrettede markedsarbeidet taktisk
Definerte målgrupper brukes ofte som en metode for å beskrive deler av et segment. Segmenteringsverktøy, som Mosaic™, kan gi deg et nyansert og omfattende bilde av hele markedet og være et grunnlaget for å definere ulike målgrupper for målrettet markedsinnsats.
Geir Olav Iversen, Adm.Direktør / InsightOne
Les mer om segmentering